3 טיפולים אפקטיביים לטיפול בהתקפי חרדה

התקפי חרדה נשמעים יותר ויותר בשיח היומיומי, זו כבר לא מילה "גסה" והרבה אנשים בעולמנו יוכלו להזדהות עם התסמינים של התופעה ברמות ומצבים שונים של החיים, התקפי חרדה יכולים להגיע לכל אחד במספר צורות ותדירויות. ישנם טיפולים אפקטיביים למצבים אלו עליהם נפרט בהמשך.

 

דבר ראשון מהם התקפי חרדה ומהיכן הם נובעים?

חרדה היא תופעה רחבה שעלולה לנבוע ממספר גורמים ועל כן ישנם מספר דרכי טיפול עליהם אפשר לקרוא בהרחבה באתר של מרכז בטיפול. לא תמיד ניתן להצביע על סיבה חד משמעית להופעה התקפי חרדה – לפעמים נובעים מתוך תחושת חרדה מתמשכת בחייהם של אותם האנשים ולפעמים עלולים להגיע בבת אחת ללא התראה מוקדמת. בנוסף על פי הגישה הרפואית מופעי החרדה עולים כאשר קיים חוסר איזון במוליכי העצבים במוח.

 

מהם דרכי הטיפול?

טיפול במופעי חרדה על כל סוגם נחלקים לשני דרכים עיקריות – מסלול התרופות והמסלול הפסיכולוגי אשר מתחלק לשתי גישות שונות.

  1. הגישה הרפואית תרופתית – כפי שציינו קודם, הגישה התרופתית יוצאת מנקודת הנחה שקיים חוסר איזון ברמת הנוירוטרנסמיטורים – מוליכים עצביים במוח, התרופות מתקנות את חוסר האיזון. טיפול תרופתי מתאים למצבי חרדה חריפים והוא מומלץ בשילוב עם אחת משתי הגישות הפסיכולוגיות מכיוון שהתרופות לא יכולות לפתור את הבעיה משורשה.
  2. הגישה הדינמית – על פי גישה זו החרדה נובעת ומאותת על בעיה פסיכולוגית עמוקה שטמונה בחוויות עבר, טראומות ועוד סיבות. גישה זו מציעה טיפול פסיכולוגי דינאמי ארוך טווח שמבקש להגיע לשורש הבעיה ולפתור אותה מבלי לגעת ישירות בהתקפי החרדה הקיימים בהווה.
  3. הגישה הקוגניטיבית – הגישה ההתנהגותית מציעה טיפול ממוקד וקצר הנוגע ישירות בסיבות להיווצרות החרדה בהווה ללא קשר לעבר הפסיכולוגי של המטופל. טיפול זה מציע שיטות להרגעה ושליטה עצמית, תרגילים וכלים להפחתת הפחדים והתמודדות עם התקפים שעלולים להגיע.

 

מה בעצם ההבדל בין הגישה הפסיכולוגיות?

שתי הגישות מתייחסות לנפש ולמסוגלות המודעות, והעבודה העצמית שיש ביכולתנו לעשות אך הן שונות בתכליתן.

 

מיקוד

הגישה הדינמית מתמקדת בעבר והשפעותיו בעוד שהשיטה ההתנהגותית מתמקדת בסיבות לחרדה עכשיו, האם ניתן לשנות את הנסיבות וסגנון החיים ואם לא איך להתמודד איתם.

 

משך זמן

הגישה הדינמית דוגלת בטיפול ארוך טווח שכמו שמה הוא דינאמי ומקבל שינוים בתוכן ובבעיות הצפות במהלכו. בעוד שהשיטה ההתנהגותית מציעה טיפול קצר וממוקד מלווה בטכניקות שונות כמו הרפיה, דמיון מודרך והיפנוזה.
מהי הבעיה ואיך פותרים אותה – הגישה הדינמית מאמינה שהבעיה נמצאת עמוק בפנים ושיש לאתרה ולפצח אותה מהשורש.

בעוד שהגישה ההתנהגותית מניחה שתחושות חרדה מסוימות עלולות להישאר בחיים וצריך ללמוד איך לחיות איתן.

 

לסיכום

ניתן לשלב בין כל השיטות המוצעות על פי תחושתכם בנושא, אין נכון ולא נכון וכמו בכל טיפול הרצון שלכם לשינוי יקבע את הצלחתו.

3 טיפולים אפקטיביים לטיפול בהתקפי חרדה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram