נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

2 הבדלים משמעותיים בין צוואה בכתב יד לצוואה בעדים

יד ומזוודה עם כסף

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, אשר, אם הוא נערך בצורה נכונה, מאפשר למצווה (הנפטר) להעביר את רכושו, את הונו ואת כל מה שיקר לו, למי שהוא בוחר, באופן הרצוי לו.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי קיימים בישראל כמה סוגי צוואות, חלקם נפוצים יותר וחלקם פחות, אשר יש להכיר היטב את הכללים החלים על כל אחד מהם, כדי לא לערוך בטעות חלילה, צוואה אשר תהיה בלתי קבילה בבית המשפט ברגע האמת.

 

במאמר זה בחרנו להתמקד בשני סוגים נפוצים של צוואות ולבחון את 3 ההבדלים העיקריים ביניהם:

חשיבות החוקיות של הצוואה

כל עו"ד ירושות וצוואות יודע כי עריכה נכונה של צוואה היא קריטית לצורך הכרה של בית המשפט בחוקיות הצוואה ברגע האמת, שכן אם לא כן – הצוואה עלולה להיות בלתי קבילה ולכן גם מבוטלת.

אז מה כדאי לדעת על ההבדלים בין צוואה בעדים לבין צוואה בכתב יד?

 

אופן עריכת הצוואה

אופן עריכת הצוואה הוא לרוב ההבדל העיקרי בין הצווואות השונות, אשר הוא גם הפיזי ביותר, כלומר מוחשי ונראה לעין במבט ראשון.

צוואה בכתב יד נכתבת בכתב ידו של המצווה, תוך פירוט חלוקת רכושו והונו לאחר המוות. היא יכולה להיערך על ידי כל אדם, בתנאי שהוא המצווה, ללא תלות בנסיבות מיוחדות וללא צורך בנוכחות עדים ואף ללא צורך בעורך דין.

החיסרון העיקרי והבולט במאפיין זה הוא האפשרות להפעיל לחצים על המצווה, אשר לא ניתן יהיה לגלות אותם.

לעומת זאת, צוואה בעדים נערכת בפני שני עדים בוגרים, שאינם קרובי משפחה של המצווה, או אחד של השני. שניהם צריכים לחתום על הצוואה, להוסיף שמות, מספרי ת"ז וכתובת בכתב יד ברור וקריא, לצד ר"ת של שמותיהם בתחתית כל דף.

צוואה זו יכולה להיות מודפסת או בכתב יד והחתימה צריכה להופיע עליה ביום העריכה שלה, שגם הוא צריך להופיע על הצוואה.

 

התייחסות בית המשפט לצוואה

בשני המקרים, רצוי לערב עורך דין מתאים בעריכת הצוואה, כדי להבטיח שכל הכללים המחייבים יחולו עליה וכי בית המשפט יקבל אותה בעת הצורך, שכן כל שגיאה יכולה להביא לערעור ואף ביטול של צוואה.

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי אם בכל זאת החלטתם שלא להיעזר בשירותיו של עו"ד לצורך עריכת צוואה, צוואה בכתב יד עלולה היות מושא למחלוקות ולערעורים, בשל העובדה כי היא נערכת ללא עדים וכי ניתן להשפיע על המצווה, באופן נסתר.

מנגד, צוואה בעדים, כאשר היא נערכת לפי כללי הפורטוקול בפני שני עדים מהימנים, היא בעלת סיכוי טוב יותר להתקבל על ידי בית המשפט, בזכות שני העדים שנכחו בעת הכתיבה והחתימה ויכולים להעיד כי היא צוואת אמת.

 

לסיכום

קיימים 4 סוגי צוואות חוקיות בישראל, על כל אחד מהם חלים כללים נוקשים שחשוב לישם. יחד עם זאת, כדאי לזכור כי נוכחות עו"ד במעמד החתימה והעריכה, יכולה להגן בעתיד על הציווי ולהבטיח כי רצונו של הנפטר ייעשה כלשונו. לפרטים נוספים והתייעצות עם עו"ד צוואות וירושות, ניתן לבדוק באתר https://brunolaw.co.il.

 

איש משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין