נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הפרעה הסתגלותית בצבא

איש צבא

השירות הצבאי יכול להוות מקור למצוקה נפשית עבור צעיר או צעירה לאחר הגיוס לצה"ל:

הריחוק מן הבית והמשפחה, המשמעת הקשה והתנאים הלא נוחים, יכולים להוות מקור לקושי רגשי עמוק.

במקרים קשים, הקושי הזה יתבטא בהפרעת הסתגלות, שנוצרה בעקבות אתגרי הגיוס.

הפרעה הסתגלותית יכולה להתבטא באמצעות דיכאון, חרדות ודכדוך, ובמקרים חריגים אפילו באובדנות.

כאשר חייל מאובחן בחרדת הסתגלות שנגרמה בעקבות השירות הצבאי, הוא רשאי לתבוע אחוזי נכות ופיצויים ממשרד הביטחון.

 

מהי הפרעה הסתגלותית?

הפרעה הסתגלותית עשויה להתפרץ בעקבות אירוע או השתלשלות אירועים שפוגעים בתחושת האיזון של האדם, כמו קשיים במערכות יחסים, מעבר למקום חדש ואפילו גיוס לצה"ל. היא עשויה להתבטא בתסמינים רגשיים, כמו ייאוש, עצב ומצוקה, או כהפרעה התנהגותית כמו אלימות. האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית מחייבת חמישה תנאים לשם אבחון הפרעת הסתגלות:

 

  1. התסמינים הופיעו לא מאוחר משלושה חודשים לאחר האירוע.
  2. תחושת המצוקה היא לא פרופורציונלית לאירוע ו\או ישנה פגיעה בתפקודו היומיומי של האדם.
  3. התסמינים אינם חלק מהפרעה נפשית אחרת.
  4. התסמינים אינם התסמינים המקובלים של אבל.
  5. התסמינים לא נמשכו יותר משישה חודשים לאחר סיום האירוע או סיום תוצאותיו.

 

כאמור, הפרעה הסתגלותית בדרך כלל מהווה קושי נפשי עצום עבור הסובל ממנה, ומקשה מאוד על היכולת שלו להתמודד באופן עצמאי. הטיפול המוצע הוא טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפי, ולעיתים גם טיפול תרופתי, כתלות בחומרת המצב.

 

תביעת משרד הביטחון על התפתחות הפרעה הסתגלותית

משרד הביטחון מאפשר לכל חייל שחווה פגיעה נפשית זמנית או כרונית, במהלך השירות או בעקבותיו, לתבוע לשם קבלת פיצויים ואחוזי נכות משרד הביטחון. אחוזי הנכות יכולים להקנות פיצויים חד פעמיים או קצבה חודשית. כמו כן, אחוזי נכות מסוימים עשויים גם להקנות הקלות סוציאליות והטבות מהמדינה, כמו סיוע בדיור, סבסוד טיפולים רפואיים, פטור ממיסים ועוד.

לשם קבלת ההכרה כנכה צה"ל, על החייל להגיש תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. בתביעה עליו לפרט את פרטי המקרה ולהציג רישומים רפואיים וחוות דעת מקצועיות. עליו להוכיח כי הפגיעה ממנו הוא סבל או סובל כעת היא פגיעה קשה, שיש בינה לבין שירותו הצבאי קשר סיבתי.

במידה שקצין התגמולים יקבל את התביעה, יזומן החייל לוועידה רפואית בה ישוחח עם מומחים בתחום רפואת הנפש, על מנת שיכריעו אם אכן סובל מהפגיעה שהעיד עליה והאם אכן המקור לפגיעה הוא השירות הצבאי. לאחר הוועידה, יכריעו אם התובע זכאי לאחוזי נכות, ובאיזה גובה. על החלטת הוועידה ניתן לערער לוועידה רפואית מערכאה גבוהה יותר, ובמידת הצורך – לעתור לביהמ"ש.

אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו על מנת שנסייע לכם להשיג את הפיצויים והזכויות המגיעים לכם. בידינו מומחיות בתחום של למעלה מ-70 שנים, והסתייעות בייעוץ משפטי מיומן עשויה להגביר את סיכויכם לקבל הכרה כנכי צה"ל.

לוחמים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
מהו אשווגנדה ומהם יתרונותיו
מהו אשווגנדה ומהם יתרונותיו?

אשווגנדה, הידוע מדעית בשם Withania Somnifera, הוא צמח מוכר ונערץ שמקורו בהודו ובמזרח התיכון. ברפואה ההודית, הידועה בכינויה איורוודה,