נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה היא עבירה פלילית?

ידיים באזיקים בשחור לבן

החברה האנושית המודרנית תלויה בדפוסי התנהגות אשר מקובלים על כלל הפרטים החיים יחדיו. כאשר אדם אחד עובר על דפוסי ההתנהגות הללו, הוא גורם להפרעה במרקם החיים, ולפקפוק שלם בשיטת ההתנהלות, מה שעלול לגרום לאנרכיה.

עבירה פלילית היא עבירה על חוקי המדינה, אשר אמונה על אכיפת הסדר והדין בשטחה. במאמר זה נדון בהיבטים השונים המרכיבים עבירה פלילית.

 

המדינה היא הגורם התובע במקרה של עבירה פלילית

עורך דין פלילי הוא עורך דין אשר שירותיו נשכרים על ידי המדינה, או על ידי החשודים עצמם, כדי לייצג אותם במקרה של משפט פלילי. הייחוד של עבירה פלילית, ושל הדין המתנהל בגינה, הוא שהתובעת היא תמיד אך ורק המדינה.

לאזרחים מהשורה אין יכולת לתבוע בדין פלילי אדם אחר, אלא רק להגיש תלונה למשטרה, ולצפות שהמדינה תמצה עמו את הדין הפלילי. הענישה על עבירה פלילית, היא סנקציות מטעם המדינה, הכוללות כמובן מאסר בפועל, עבודות שירות וכדומה.

מאחר ומדובר בהגבלות בעלות משמעות אדירה על חייו של החשוד, רק למדינה יש את המסכות להוציא את המשפט לפועל. כאשר יש רצון לקבל פיצוי מהנאשם, ניתן לתבוע אותו במקביל במסגרת אזרחית, כאשר תוצאות תביעה מוצלחת יהיו קבלת פיצויים על הנזק הכלכלי שנגרם לתובע.

 

איך מוגדרת עבירה פלילית?

עבירה פלילית היא עבירה על חוקי המדינה. חוקים אלו נועדו להסדיר את שיתוף הפעולה בין האזרחים, ולדאוג לכך שכל חריגה מהנורמות החברתיות, ופגיעה באזרחים אחרים תטופל בהתאם.

עבירה פלילית יכולה להיות גם עבירה אשר נעשתה אל מול מוסדות המדינה עצמם, כמו קבלת שוחד, הפרת אמונים, או עבירות מס. עבירות אלו אמנם לא בוצעו באופן ישיר כנגד אחד מאזרחי המדינה, אך בסופו של דבר פוגעות באזרחי המדינה באופן כללי.

כאשר מתבצעת מעילה בכספי המיסים שאזרח אמור לשלם, המדינה אינה מסוגלת לחלק באופן נכון את השירותים השונים לאזרחים, ונוצר חוסר שוויון בינו לבין אזרחים אחרים אשר מתמידים בתשלומיהם. לכן, ההגדרה של עבירה פלילית היא רחבה במיוחד, וכוללת כמעט כל תחום בחיי האזרח, בין אם התנהלות עם חברים אחרים בקהילה או מול מוסדות.

 

האם ניתן לקבל פיצוי כספי במסגרת הליך פלילי?

במסגרת הליך פלילי, לא ניתן לקבל פיצוי כספי מהנאשם. כדי לקבל את החזר כספי על הנזקים אשר נגרמו עקב פעילותו הפלילית, יש לתבוע אותו במסגרת אזרחית.

גובה הפיצוי הכספי ייקבע בהתאם למספר נושאים. הנושא הראשון, הוא מידת הנזק אשר נגרם עקב ביצוע העבירה. במקרה של הריגה למשל, הפיצוי הכספי צריך בהחלט לכסות את כלל אבדן ההכנסות מעבודתו של האדם אשר חייו נגדעו.

פרמטר שני, הוא הנושא של האשם התורם של הקורבן. במידה ויוכח שהאדם אשם באופן חלקי בפגיעה בו בשל התנהלות לא מושכלת, גובה הפיצוי ירד בהתאם.

 

עורך דין כותב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין