נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

סקירה על מגמת מחירי הנדל"ן בזמן משבר הקורונה

כסף ובית

משבר הקורונה גרם לתנודות רבות בשוק הנדל"ן.

בעקבות המשבר הכלכלי, כמות המובטלים והעסקים שנפגעו – הדרישה לקניית דירות חדשות ירדה.

המאמר יסקור את מגמת השינוי ומה צופן העתיד.

 

מה משפיע על שוק הנדל"ן?

משבר הקורונה והשלכותיו פגעו בענפים רבים במשק שייקח להם זמן רב להתאושש גם לאחר שהמשבר יסתיים. התחזיות של שוק זה אינן אופטימיות מכיוון שהוא מושפע מגורמים רבים. אחד הגורמים הבולטים הוא היצע וביקוש. מבחינת ההיצע הממשלה מגדילה את הבניה לדירות עבור זוגות צעירים והביקוש מונע מהצורך של הצעירים בדירות. האחרונים הגיעו ליציבות כלכלית ותעסוקתית, מתכוננים להרחיב את המשפחה ולקחת משכנתא לדירת החלומות שלהם. משכנתאות  way out מעניקים ייעוץ משכנתאות מקצועי לזוגות צעירים.

כאשר נוצר פער בין ההיצע לביקוש מחיר הדירות עולה או יורד. כלומר, המחיר יורד כאשר הממשלה מקצה דירות רבות אך הביקוש הוא נמוך, ולהיפך, כשתנופת הבנייה חלשה, אין מספיק דירות אך יש ביקוש מחירן עולה. גורם נוסף הוא מחיר הדירה. המחיר מורכב מערך הקרקע, מיסים, רווח הקבלן ועלויות הבנייה. כאשר הקרקע בבעלות המדינה, המחיר שלה יקר יותר כיוון שגם המיסים גבוהים יותר ורווחיים למדינה. במקרה כזה ובעקבות הפער בין ההיצע והביקוש מחיר הדירות עולה.

גורמים נוספים: הביקוש לדירות נובע מגידול האוכלוסין ומשינויים במצב המשפחתי. ככל שיש יותר לידות או זוגות מתגרשים כך הביקוש גודל והמחיר עולה. בעקבות הקפאת התנחלויות וחוסר היכולת לאכלס בהן תושבים יש ביקוש באזורים אחרים. ביקוש לדירות במרכז אל מול הפריפריה, קירבה לאזורי מסחר וכד' משפיעים גם הם על עלייה במחירים.

 

השפעת הקורונה על שוק הנדל"ן

מבחינת ההיצע השוק נעצר עקב משבר הקורונה ומחירי הדירות כעת בירידה. מומחים צופים שהירידה לא תימשך לאורך זמן. מצד שני, הביקוש לדירות יורד. בשל האבטלה הגבוהה והפגיעה הכלכלית של העסקים אין לרבים יכולת לרכוש דירה בתקופה זו. בנוסף, חוסר הידיעה של השלכות הקורונה בעתיד מביא את הזוגות הצעירים חזרה הביתה להורים. לעומת זאת, פריסת משכנתא בתנאים טובים יכולה להיות פתרון לזוגות צעירים בתוכנית מחיר למשתכן במידה ויוכלו לעמוד בהלוואה. ההשקעה לטווח ארוך היא כדאית אך העמידה בתשלומים צריכה להיות ריאלית. התחזיות של המומחים גורסות שאם תהיה התאוששות מהירה במצב הכלכלי ויהיה ביקוש לדירות, המחירים ירדו ביותר מ-5%.

 

ממה מושפעת הירידה במחירי הדירות?

במצב הנוכחי הקבלנים חייבים להוריד את מחיר הדירות כיוון שהם צריכים להחזיר הלוואות שלקחו. בעקבות המשבר הכלכלי הם מכרו פחות דירות. בתקופה בה יורדים המחירים גם פריסת המשכנתא משתלמת יותר והקבלנים מציעים מתנות שונות כדי לפתות את הקונים לרכוש דירות. כמו כן, בשל חוסר בעובדים זרים ובפועלים מהשטחים עקב הקורונה, אשראי נמוך וחוסר ביבוא חומרי בנין בשל השמיים הסגורים, קצב הבנייה עומד במקום ולכך יש השפעה על ירידה במחירים. מצד שני, המשבר פוקד גם את פעילות הבורסה והמשקיעים מחפשים אפיקים חדשים להשקעה. אם תהיה השקעה בנדל"ן הביקוש יעלה וכך גם קצב המחירים בטווח הרחוק יעלה. לסיכום, ההשקעה בנדל"ן בתקופה זו כדאית בעיקר אם הריבית על המשכנתא תהיה במגמת ירידה ופריסת התשלומים תהיה נוחה. רצוי להתייעץ עם יועץ משכנתאות ולבדוק את המסלולים השונים והיכולת לעמוד בהחזרי המשכנתא בעתיד. יועץ משכנתאות מקצועי ובעל ניסיון יוכל לייעץ האם אכן ההשקעה כדאית בתקופה זו בהתאם להכנסות ולסכום ההלוואה הדרושה. מומלץ לפנות ליועץ משכנתאות פרטי שעובד עם כמה בנקים כדי שיערוך משא ומתן לגבי גובה הריבית ואין לו אינטרס רווחי כמו ליועץ משכנתאות העובד בבנק.

 

בית שנמכר

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים
תכנון פרישה
הכל תכנון הפרישה שלך

תכנון פרישה הינו תהליך מורכב ורב פנים הדורש שיקול דעת והכנה ארוכת טווח. זה כולל הערכת יעדים פיננסיים, הערכת

בית ומטבעות
הכל על עסקים למכירה

לפני כמה ימים פורסמה במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ מוכר כתבה מרתקת על מודעה שהציגה עסק למכירה במחיר זול

פנסיה תקציבית
מה היא פנסיה תקציבית?

פנסיה תקציבית היא חלום של כל אחד מאיתנו. בעבר פנסיה זו הייתה נהוגה בישראל ועובדי שירות המדינה היו נהנים

לחיצת יד
2 השלבים לפטור ממס הכנסה?

כשהבנו שאנחנו זכאים לקבלת פטור ממס הכנסה, היה לנו ברור שנצטרך לעבור לפחות 10 שלבים מורכבים כדי שנוכל להגיע

רואת חשבון
כיצד בוחרים רואה חשבון?

אתם פותחים עסק או חברה בע"מ ואתם מחפשים רואה חשבון? לבחירת רואה חשבון מומחה חשיבות רבה על ריווחיות העסק.

החזר מס
כמה עולה החזר מס בממוצע?

החזר מס הינו הזכאות שלכם לקבל כסף בחזרה במידה ושילמתם למס הכנסה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם. אומנם לעיתים