נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

5 סיבות להיווצרות מחלת הגליובלסטומה

מכשיר

גליובלסטומה מולטיפורמה, או בקיצור GBM, הינה סרטן מוח מהסוג הנפוץ ביותר והאגרסיבי שיש, 45% מסה"כ סרטן מוח מסוג ממאיר ראשוני.

במרבית המקרים אין גורם ידוע והפרוגנוזה לא מעודדת בכלל: תוחלת חיים של עד 15 חודשים בלבד מהאבחנה עם טיפול ורק בין 3-5% מהחולים שורדים יותר מ-5 שנים.

בדרך כלל המחלה אופיינית לגיל המבוגר (מעל 64) אך היא יכולה גם להופיע בילדים.

סרטן מסוג זה מאופיין בקצב התרבות מהיר מאד.

 

גורמי סיכון וסיבות אפשריות

נכון לעכשיו, אין סיבות ברורות וחד משמעיות להיווצרות של GBM, כאשר ב-50 שנים האחרונות ישנה עלייה בשכיחות החולים שנובעת ככל הנראה משיפור בטכנולוגיה ובאמצעי אבחון. בנוסף, גם אם ישנה אבחנה של גידול מוחי מהסוג הראשוני, גורם הסיכון לא חד משמעי. מה שכן מוכח מדעית, זה שחשיפה לקרינה המייננת מהווה סיכון ליצירת הגידול. בין 1 ל-5% מהגידולים הם כתוצאה מתסמונת גנטית שיכולה להעלות את הסיכון וכמו כן במקרים נדירים מאד יופיעו הגידולים אצל כמה בני משפחה בלי שתהיה להם תסמונת משותפת או שיבוש גנטי ידוע.

 

האם ניתן למנוע את המחלה

מחקר שנערך לאחרונה (אפריל 21) רצה לבדוק למה התאים של המערכת החיסונית של המוח לא מעכבים את התפתחות הסרטן מלכתחילה ועל ידי השוואת רקמות חולות לבריאות נראה שיש להם את התשובה, כאשר במחקר זוהה כשל שנובע מהפרשת SELP (חלבון במוח) אשר במקום למנוע את הסרטן גורם לו לחדור לרקמות המוח. בעזרת עיכוב הפרשת החלבון, הכשל מנוטרל ומערכת החיסון עוצרת את התפשטות הסרטן. זוהי בשורה אופטימית מאד לחולים שכן מדובר במחלה שלא ניתן להעלים אותה אלא רק להקל על התסמינים ולהאריך במעט את תוחלת החיים.

 

קצת על הטיפול בגליובלסטומה

טיפול בסרטן מסוג זה הינו קשה ממספר סיבות כמו עמידות התאים הסרטניים בפני הטיפולים, רגישות המוח לטיפולים ונזק שיכול להיגרם. בנוסף, הרבה תרופות לא יכולות לחדור את מחסום הדם-מוח (BBB), מה גם שהמוח עצמו מוגבל ביכולותיו לרפא את עצמו. בדרך כלל הטיפולים הם כדי להקל על הסימפטומים ולהאריך במעט את תוחלת החיים.

 

דרכי טיפול נפוצים

כאמור, טיפולים להקלה על תסמינים כמו סטרואידים להפחתת הלחץ על הגולגולת. כדי להאריך את תוחלת החיים קודם כל מבצעים ניתוח להסרת הגידול במלואו או רובו וביצוע ביופסיה להמשך אבחון ולאחר מכן בדרך כלל מבצעים הקרנות וכימותרפיה. בנוסף, ישנו טיפול של שימוש בתרופות ביולוגיות וגם שדות חשמליים שפוגעים בתאי הגידול בזמן החלוקה ובכך מקטינים אותו משמעותית.

 

לסיכום

גליובלסטומה מולטיפורמה –GBM הינה מחלת סרטן במוח אגרסיבית עם פרוגנוזה נמוכה, כאשר גם עם טיפול תוחלת החיים נמוכה. אין עדיין תרופות שמעלימות לגמרי את המחלה וגם הסיבות להיווצרותה לא לגמרי ברורות. הטיפול הנפוץ היום הוא בעיקר הקרנות וכימותרפיה, כאשר כל הזמן עושים מחקרים כדי למצוא טיפולים טובים יותר. לחץ כאן לקבלת פרטים על טיפול בגליובלסטומה.

 

דופק לב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
מהו אשווגנדה ומהם יתרונותיו
מהו אשווגנדה ומהם יתרונותיו?

אשווגנדה, הידוע מדעית בשם Withania Somnifera, הוא צמח מוכר ונערץ שמקורו בהודו ובמזרח התיכון. ברפואה ההודית, הידועה בכינויה איורוודה,