נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

רכבי אספנות ממדינות ערב: האם מותר לייבא?

רכבי אספנות ממדינות ערב

אחד התחביבים היקרים והמושכים ביותר של אוהבי רכב רבים הוא קניית רכב אספנות. מדובר בתחביב יקר למדי שהמניע העיקרי לרכישתו הוא המסע הקסום במכונת הזמן לאחור והרגש הנוסטלגי שהוא מפיק עבור בעליו. 

רכבי אספנות בישראל

בשנים האחרונות נרשמת עליה במספר רכבי האספנות בארץ והיא בעלת קשר ישיר לעליה במחירי רכבים אלו. כך ניתן למצוא רכבים שעדיין אינם בעלי ערך אספנות שבעברם פונו למגרשי הגרוטאות, זוכים לביקוש מפתיע, אך יש לזכור שנדירות הרכב משפיעה באופן ישיר גם על מחירו. 

רכבים המוגדרים בישראל כרכבי אספנות מתועדים ברישומי משרד התעבורה בכמות של כמה אלפים, חלקם השתמרו בארץ וחלקם יובאו לכאן ממדינות שונות.

כאמור, תחביב רכבי האספנות צבר תאוצה בישראל בשנים האחרונות ובעקבותיו קמו מספר מועדוני רכבי אספנות כשהמוכרים מביניהם הם 'מועדון החמש' שמוכר כעמותה רשומה עם קרוב ל- 1000 חברים ומועדון 'אוטומוביל' שהוא ביטאון השייך ל'מועדון החמש' שמודפס בין 3-4 פעמים בשנה ועוסק ברכבי אספנות. 

אחת הדרכים שאוהדי רכבי אספנות מוזילים את עלות רכישת הרכב הוא ברכישת מכוניות אספנות יוקרתיות יד שנייה במחירים אטרקטיביים יותר. מה הכוונה? באופן יחסי למחיר רכבי האספנות בארץ ניתן למצוא גם רכבים בתקציב צנוע יותר, בדרך כלל ברכישה דרך אתרי רכבים מחו"ל.

ניתן למצוא רכבים קלאסיים כמו ב.מ.וו, פורשה או מרצדס במצב טוב עם קילומטראז' סביר ובמחירים ששווים למכונית משפחתית חדשה או אפילו במחירים נמוכים יותר שיכולים להגיע עד לחצי ממחיר מכונית רגילה. 

רכבי אספנות ממדינות ערב

יתרונות וחסרונות לרכב אספנות

יתרונות: בישראל, רכבי אספנות מוגדר כרכב שגילו עבר את גיל ה- 30 משנת ייצורו. מובן לכולם שאלה אינם רכבים חדשים אך יקרים. אמנם מדובר בעניין יקר אך ניתן לקבל מספר הטבות שמקלות על שימור הרכב כפריט אספני. כמה מהטבות אלו כוללות פטור מבדיקת מעבדה במידה ורישיון הרכב אינו בתוקף למעלה מ- 24 חודשים.

כמו כן, ניתן להעביר בעלות על הרכב גם ללא רישיון רכב בתוקף וכאשר מקבלים את הרכב ניתן לקבל הנחה על ביטוח החובה שעומדת על 75% הנחה. צריך לבדוק גם את מצב המכני של הרכבים ולקבל החלטה האם צריך להחליט מצבר או כל חלק אחר כדי שהרכב יהיה תקין ויעבור טסט.

בנוסף לכך, ביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) לרכב אספנות עומד על פעם אחת בשנה בלבד והוא שונה מרכב מיושן (רכב שמלאו לו 19 שנים על הכביש) שמצריך מבחן רישוי כל 6 חודשים ובדיקה תוך שלושה חודשים לפני מבחן הרישוי שמאשר שהרכב במצב מכני תקין. 

זאת ועוד, אם אתם בעלי תג נכה ורכב האספנות רשום על שמכם, ניתן להשתמש בהטבות שמגיעות לנהג נכה גם אם אתם אינכם נכים אלא מוגדרים ככאלו שמסיעים את הנכה ברכביכם. 

חסרונות: אחד החסרונות העיקריים בבעלות על רכב אספנות היא ההגבלה על שעות הנסיעה. מדינת ישראל מגבילה רכבי אספנות והם אינם רשאים לנוע בדרכים בין השעות 7:00 עד 9:00 בבוקר בימי חול (ככל הנראה בשל השתלבות בעומסי התנועה בשעות אלו). 

בעבר לא הותר השימוש ברכב אספנות לצורך עיסוקו של בעליו והובלת מטען ברכב אספנות מסחרי. אולם מאז 2018 שונו תקנות התעבורה בנושא זה וכיום הוסרו המגבלות הללו.  

הבעייתיות בייבוא רכבי אספנות לארץ ממדינות ערב

נושא ייבוא רכבי אספנות ממדינות ערב ויבוא טובין בכלל, הוא נושא בעייתי ולא נראה שיש עדיין מדיניות קבועה וברורה בנושא זה. מה הסיבה לכך? ובכן, בראש ובראשונה פקודת המסחר עם האויב (1939) הציבה איסור גורף על כל פעילות כלכלית בין מדינת ישראל ואזרחיה ובין מה שמכונה "מדינות אויב".

כל מסחר שיבוצע מול מדינות אלו יחשב לעבירה פלילית. אך האם מדובר באיסור גורף לכל מדינות ערב?. 

האם מסחר עם מדינות ערב נחשב כסחר עם האויב?

אם נבחן את מדיניות הסחר של ישראל אל מול מדינות העולם נגלה מדיניות ליברלית להפליא, כל עוד כמובן אין המדובר בסחר מול מדינות אויב. סיבה זו לא נובעת אך ורק מרצונה של ישראל להימנע מסחר עם מדינות ערביות המוגדרות כמדינות אויב אלא גם בשל אירועים היסטוריים מצד מדינות אלו. 

קצת היסטוריה: וועידת 'חרטום' שהוקמה לאחר מלחמת ששת הימים היוותה את המנוף העיקרי שממנו והלאה רוב מדינות ערב לא קיבלו את הקמת המדינה והפעילו חרם כלכלי על כל תוצרת ישראלית. חרם זה אסר על אנשי עסקים וחברות ערביות לנהל משא ומתן מול חברות ישראליות ובכך סגר את הדלת בפני כינון יחסי מסחר. 

מול אלו מדינות כן מותר לסחור?

מאז ועד היום חל שיפור מסוים במסחר מול חלק ממדינות ערב. עפ"י אתר משרד הכלכלה והתעשייה, בהסכמי סחר בילטראליים (דו- לאומיים) ניתן למצוא מדינות כגון: ירדן, מצרים וטורקיה. 

למעשה, אין צו רשמי שמגדיר מהן מדינות אויב, אך ידוע כי המדינות הבאות מוגדרות כמדינות אויב שיחסי המסחר אסורים עימם: אירן, אלג'יריה, לבנון, לוב, סודן, סוריה, עיראק וקוריאה הצפונית. 

יבוא ממדינה שאין עימה יחסים דיפלומטיים עם ישראל נתון לפיקוח והגבלות מסוימות, אך האיסור אינו מוחלט בכל הקשור למסחר והדרך היחידה לאפשר פעילות כלכלית מעין זו תלויה בהיתר שניתן על ידי שר האוצר עצמו.

דוגמה לכך היא עיראק שלגביה קיימת הרשאה כללית חתומה ע"י שר האוצר המקנה היתר זמני לפעילות כלכלית זמנית עד סוף שנת 2020 אך היא אינה מתירה הגעת ישראלים לעיראק.  

הבעייתיות במסחר מול מדינות ערב

יבוא של רכבי אספנות נכנס תחת הקטגוריה של יבוא טובין. במקרה זה יש לבדוק את סיווג הרכב המדובר ברשימות מכס ישראל ומכון התקנים, מהם המסים המוטלים על סחורה זו והאם יש קשרי מסחר עם אותה מדינה.  

אם נבחן זאת בהסתכלות ביטחונית, אדם המעוניין לרכוש מכונית אספנות ממדינה עם הסכם סחר טריביאלי כדוגמת ירדן עלול למצוא את עצמו עובר על הוראות פקודת המסחר עם האויב אם יתברר שמקור הרכב הוא ממדינת אויב. 

על כן כל יבואן או רוכש פרטי שמבקש לסחור עם מדינות ערב, להיערך לאפשרות מעין זו. ההמלצה היא להיעזר בייעוץ משפטי ולבחון מהם הסיכונים הכרוכים בכך. 

המידע לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה ייעוץ משפטי.

למידע נוסף: https://www.cmotors.co.il/

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא תחבורה