נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

למה עושים בדיקות פוליגרף במקום העבודה

מכשיר לחץ

התחרות הרבה בשוק החופשי בעולם בכלל, ובישראל בפרט, מחייב בתוכו עובדים לשמור על סודיות ופרטיות לגבי מקומות עבודה מסוימים.

לצורך העניין, מתכנת העובד על סטרטאפ חדשני יהיה חתום על הסכם סודיות האוסר עליו לדבר על פיתוחי החברה.

לא פעם, מתבצע סחר במידע סודי של חברה תמורת מחיר גבוה, ובכך מעמיד את החברה בעלת הפיתוח החדשני במצב של פריצת מידע וגניבת מידע.

בכדי לאכוף ולוודא שהסודיות החברה עומדת בהינה, ניתן לבצע בדיקות פוליגרף לעובדיה ולאמת שאכן לא דיברו על מידע מסווג.

 

מגוון סיבות

  1. כשירות עובד לעבודה עם רמת סיווג גבוהה – יחידות מסווגות בצבא עושות בדיקות שבועיות או חודשיות למשרתים בה כדי לאמת שהחיילים לא שיתפו מידע רגיש מחות לכותלי הבסיס. על אותו המשקל –דוגמת ההייטק. בדיוק כמו שיתוף מידע רגיש מחוץ לכותלי הבסיס, רק מחוץ לכותלי המשרד שלך.
  2. קליטת עובדים – במקומות עבודה שעם תחילת העבודה נחשפים למידע רגיש, בדיקת פוליגרף מהווה רך כניסה לעובדים חדשים. דרך כך המעסיק יכול לבחון מה היא רמת האמינות של העובד הפוטנציאלי, ועל סמך הבדיקה נקבעת קליטתו למקום העבודה.
  3. דליפת מידע – לא פעם מגיע מידע רגיש מחברה אחת למתחרה שלה. בדיקת פוליגרף מאפשרת אימות מול העובדים לגבי רגישות המידע ומקור ההדלפה.
  4. עימותים על רקע משפטי – קניין רוחני, הטרדה מינית ונושאים רבים המצריכים מיקוד במציאת האשם, יכולים להגיע להכרעה דרך בדיקות פוליגרף של כל מי שידו בעניין המדובר.

 

המבצעים

כאשר מגיע המצב במקום העבודה שמצריך את הבדיקה המדוברת, ישנם שני אמצעים בהן ניתן להשתמש: במידה ומדובר בקליטת עובדים או בדיקות פוליגרף שגרתיות, ניתן להזמינן מראש ממכון מוסמך ולשלוח למאבחנים את נושא האבחון המדובר. הם משלימים שאלון בהתאם לפירוט המנכ"ל. במידה ומדובר בהכרעה בנושאים מורכבים, יש לפנות למכון פוליגרף ולהזמינם להליך במקום העבודה. לאחר שהמאבחן מעבד ומעכל את הנושא המדובר, הוא מתחיל לבצע תשאול של כל המעורבים במקרה.  עלות בדיקה זו הוא גבוה מאוד. במידת הצורך, נכללת מעורבות משטרה המבקרת את תהליך בדיקת הפוליגרף.

 

סיכומו של דבר

מהימנות הבדיקה נעה בטווח ה- 75 – 90 אחוזים. ישנם מצבים מסויימים שבהם ניתן לדבור שקר בבדיקה אם הנשאל יודע לזייף מדדי גוף. יש להשתמש באמצעי זה כאשר יש צורך בהוכחה מדעית בהכרעת ודברי השקר והאמת. הפוליגרף הוא האמצעי הנפוץ ביותר בתחומו ומוסדות רבים משתמשים בשירותים אלה במידת הצורך. במקרים רבים, עובדים יטענו שבדיקה זו פוגעת בפרטיותם ואינה רלוונטית. כאשר הם מתנגדים, זהו מהלך תקין מצידם אך למעסק יש את הזכות לשמור על קניינו (העסק שלו) ובמידה ויש חשד סביר, הוא רשאי לפטר עובד על סמך הנ"ל. עצותינו- היו כנים ומוסריים.

 

לוח עם תוצאות

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עסקים