נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך ניתן להשתמש באבחונים לגילוי בעיות

לב

המוסדות החינוכיים ממליצים פעמים רבות על אבחונים לילדים, על מנת למקד את היכולות והקשיים שלהם, ולבנות להם תכנית טיפול שתסייע לקדם אותם.

המאמר יבדוק כיצד ניתן להשתמש באבחונים שונים לגילוי קשיים, ומה ההבדלים ביניהם.

 

הילד מתקשה בקריאה?

ילדים המתקשים בקריאה וכתיבה, הבנת הנקרא וזיכרון מופנים בדרך כלל לאבחון דידקטי שבודק את ההישגים שלהם בתחומים אלו, אסטרטגיות למידה והתארגנות לקראת הלמידה. בעזרת האבחון ניתן למקד את החזקות והחולשות שלהם ולהמליץ על טיפול בהוראה מתקנת והמלצות להתאמות במוסד החינוכי.

 

איזה אבחון מתאים ללקויות למידה על בסיס רגשי?

פעמים רבות המוסד החינוכי מפנה את התלמידים לאבחון כולל המשלב את התחום הדידקטי והרגשי. ילדים מגיל 7-18 המתקשים בלמידה בשל בעיות רגשיות מתבקשים לעשות אבחון פסיכודידקטי. כך יוכלו לקבל בבית הספר שילוב של מורה מתקנת והתאמות או וועדת השמה לצורך השתלבות במסגרת אחרת המתאימה להם. בשונה מהאבחון הדידקטי, אבחון זה מעריך את התפקוד הרגשי בנוסף ליכולות הקוגניטיביות.

 

האבחון הפסיכולוגי

האבחון מיועד לילדים העולים לכיתה א' שפסיכולוגית הגן זיהתה כגבוליים ולא בשלים מבחינה רגשית. הצוות החינוכי וההורים מתלבטים בנוגע לעלייתם לכיתה א' והאבחון יכול לעזור להם לגבש החלטה. במידה והילדים עולים לבית ספר האבחון יעזור להם לקבל תגבור ולעבור וועדת שילוב והשמה בבית הספר על מנת שיקבלו את הטיפול או המסגרת המתאימה להם. בשונה מהאבחונים הקודמים, אבחון זה בודק את התפקוד הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

 

כיצד ניתן לאבחן קשב וריכוז?

אם מבחינים שלילד יש לפחות 6 סימנים המעידים על קשיים של קשב וריכוז שאינם על רקע נפשי יש לעשות אבחון. הסימנים הם: היפראקטיביות ותזזיתיות, אימפולסיביות, קושי ביצירת קשר עין, קושי בישיבה לאורך זמן, קופץ ממשימה למשימה, לא מסיים מטלות, מתקשה בסדר וארגון, מאבד חפצים, קושי בהבנת הוראות, קושי לחכות בתור ועוד. את האבחון עושה פסיכיאטר או נוירולוג ילדים שמשתמשים באבחונים ממוחשבים שונים כמו: מבחן מוקסו מקצועי, מבחן טובה או מבחן brc. במידה והילד סובל מבעיות קשב וריכוז הפסיכיאטר או הנוירולוג מציעים לו טיפול תרופתי לצד טיפול התנהגותי רגשי. ניתן גם לעשות טיפולים ברפואה משלימה, אך לא לכולם הם יעילים.

 

מה עושים כשיש קושי מוטורי או תחושתי?

כבר בגיל הגן גננות מאתרות ילדים בעלי קושי במוטוריקה גסה או עדינה וילדים עם בעיות בוויסות חושי. כאשר עולים קשיים בתחום אחד או בכל התחומים הללו, מכוני התפתחות הילד מפנים לאבחון בריפוי בעיסוק. האבחון מאפשר לדעת את מצבו של הילד ולבנות לו תכנית טיפולים אצל מרפאה בעיסוק.

 

קושי בהגייה ובדיבור

אבחון בדיבור נעשה על ידי קלינאית תקשורת אליה מופנים ילדים אותם מאתרים כבר בגיל הגן. ילדים עם בעיות הגייה, שפה, שמיעה ותקשורת. הקלינאית בונה להם תכנית טיפולים וכך ניתן לקדם אותם.

 

ילדה מאובחנת

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רפואה